Jul 20, 2009

BINTULU SPECIAL????........

Jika anda ke Kuching, pasti tidak melepaskan peluang membeli ikan terubuk masin di Pasar Pekan Satok, tetapi di Bintulu, apa pula? ...... Kalau nak tahu, Bintulu terkenal dengan belacan dan cincalok nya yang enak. Jika anda menetap di Bintulu, tak sah jika anda tidak pandai menghasilkan belacan sediri. Rasanya belacan Bintulu adalah yang paling mahal berbanding di tempat lain iaitu harganya tidak kurang dari RM 30 sekilo. Nak tahu keistimewaannya kunjungi Bintulu dan dapatkannya di Pasar Tamu Bintulu.

Lesung Kayu Belian, dari Ulu Nyalau
Inilah dia peralatan yang digunakan untuk membuat belacan. Lesung ini belum digunakan lagi. Orang lain sibuk mencari perabut kayu jati sebagai kenangan untuk dibawa balik ke Semenanjung, tetapi lain pula dengan kami, mungkin kerana itu ada simpulan bahasa ' lain padang lain belalang, lain orang lain ragamnya'.

Kami telah sempat berkenalan dengan keluarga Haji Ibrahim dari Ulu Nyalau. Lesung kayu belian ini kami tempah khas darinya. Harganya boleh tahan juga, RM150 satu set (Lesung, alu dan sudip). Agak tamak juga, kami telah beli 3 set. Bukan apa, teringat macam nak bagi cenderahati untuk kawan, tak tahulah kalau berubah fikiran, terasa sayang pun ada. Kalau sesiapa nak tempah, ya ampun ........ Saya cuma dapat tolong promosi sahaja. Maafla tak dapat nak tolong.

Di sini, choping board kami juga dari kayu belian dan kayu keranji, kami tidak guna bahan sentetik sebagai choping board. Dahsyatkan.......

Kayu belian adalah sejenis kayu yang kuat,keras, berketumpatan tinggi dan sejenis kayu istimewa yang terdapat di Sarawak. Hal lain berkaitan kenalah rujuk ahli yang pakar.

Selain kayu belian, saya juga telah menempah khas kraf tangan dari rotan melalui rakan sekolah, Cikgu Jundah. Dari yang saya tahu dan telah beli, anyamannya sangat kemas. Itulah hati terpikat. Banyak juga yang mama tempah, adalah dalam RM 500.

1 comment: